Driekoningenavond
Onder de directie van Jan Oscar De Gruyter (1885-1929) experimenteert de Koninklijke Nederlandse Schouwburg vanaf het seizoen 1922-23 met aangepaste decors voor individuele theaterproducties. De jonge regisseur Joris Diels werkt samen met beeldende kunstenaars voor specifieke scenografieën. Zo ontwerpt Albert Van Dyck het decor en de affiche voor Regen, een stuk van Colton & Randolph naar William Somerset Maugham in een regie van Joris Diels (première op 16 april 1927). Hetzelfde doet hij voor Driekoningenavond van Shakespeare (première op 13 september 1930).

Met hun uitgezuiverde vormen en vlakmatige indeling in heldere kleuren neigen de decordoeken voor ‘Driekoningenavond’ op het eerste gezicht naar het abstracte. Maar Van Dyck laat de figuratie nooit helemaal los. In zijn evocaties van de paleizen van Olivia en Orsino kan hij het niet nalaten enkele decoratieve details op te nemen. Bij Olivia staat een boeket rode en gele rozen in een blauwe vaas, bij Orsino duiken potplanten en zuilen met gekrulde kapitelen op. De recensies zijn evenwel lovend.

Driekoningenavond 1

Ontwerp decor Driekoningenavond (Collectie Letterenhuis, Antwerpen).

Driekoningenavond 2

Ontwerp decor Driekoningenavond (Collectie Letterenhuis, Antwerpen).

Driekoningenavond 3

(Collectie Museum Albert Van Dyck)

De recensies
Journalist en auteur Lode Zielens, vriend van Dyck, is aangenaam verrast door de decors van ‘Driekoningenavond’. Ook bij de gespecialiseerde pers springen ze in het oog, zo blijkt uit een recensie van de opvoering in Rotterdam in 1930: ‘De Groote Schouwburg was geheel gevuld met een aandachtig publiek dat hartelijk medegeleefd heeft met de sotternijen van den onsterfelijke 17e eeuwer. De Antwerpsche gasten hebben een voortreffelijke, boeiende en geestige vertooning van dit spel gegeven. (…) De decors van Albert Van Dijck trokken zeer de aandacht.’ De correspondent van de katholieke krant La Métropole deelt de mening van zijn collega: ‘Il faut dire aussi que les soins les plus minutieux avaient été apportés à la mise en scène. Un décor chatoyant, vrai plaisir des yeux.’