Ontstaan van sluipverkeer
Sluipverkeer ontstaat als de bestuurders het idee hebben dat ze 'een kortere/snellere' weg nemen via de straten waar doorgaand verkeer niet gewenst is. Er wordt minder weerstand ervaren in deze straten (ook wanneer dit niet altijd objectief waar is).
In de wijk Drijhoek kan gesteld worden dat door de wijk rijden meestal loont ten opzichte van de route Eikenlaan – Kapellei – Turnhoutsebaan. Het vrijmaken van de kruispunten aan Eikenlei – Kapellei en aan Turnhoutsebaan – Raymond Delbekestraat verloopt niet altijd optimaal. Daarenboven is er in de spitsuren meestal een verzadiging van Kapellei – Turnhoutsebaan.
Enkel door het significant verhogen van de weerstand in de wijk, zal het doorgaand verkeer terug de gewenste route volgen en niet meer door de wijk rijden.
Gevolgen van sluipverkeer
Het sluipverkeer zorgt voor een verhoogde druk op de straten parallel aan Kapellei – Turnhoutsebaan. Deze straten zijn immers niet geschikt om doorgaand verkeer te verwerken. Dit veroorzaakt de volgende problemen.
- Het extra verkeer zorgt ervoor dat voetgangers en fietsers in de wijk in de verdrukking komen.
- Er vormen zich bij het uitrijden van de wijk, aan het kruispunt met de Turnhoutsebaan, soms lange wachtrijen. Dit heeft ook impact op de bewoners die in de 'rustige' straten in de wijk wonen, ook zij komen in deze wachtrijen terecht.