Op bepaalde gedeelten van de Sint Jobsteenweg is maar één rijstrook beschikbaar en moet het verkeer beurtelings passeren. Om dit veilig te laten gebeuren, zijn tijdelijke verkeerslichten noodzakelijk.
Tijdens de werken in fase 3 wordt er gegraven in de berm naast de kasseibaan. Hierdoor is de berm verzwakt. Om te vermijden dat de kasseien beginnen te verzakken in de richting van de verzwakte berm en ook om te vermijden dat auto’s in de zachte berm terechtkomen, wordt de rijbaan aan de kant van het fietspad afgesloten. Van zodra de fundering van het nieuwe fietspad klaar is, kan de kasseibaan terug volledig open omdat de berm dan terug voldoende stevig is. Op de locaties waar nog gewerkt wordt, blijft de rijbaan ook daarna nog altijd gedeeltelijk afgesloten om de veiligheid van de werken en de wegenwerkers te garanderen.
De lichten worden zodanig afgesteld dat ook fietsers, die trager rijden dan autoverkeer, veilig kunnen passeren. Daardoor lijkt de roodfase voor automobilisten soms lang, maar dit is dus noodzakelijk in functie van de veiligheid van de fietsers.